Cara Menggosok Gigi Yang Baik Dan Benar Agar Gigi Tetap Sihat

Tips gosok gigi yang baik agar mulut dan gigi tetap sehat. Setiap orang pasti boleh melakukan aktiviti gosok gigi. Dari anak-anak hingga orang dewasa tahu bahawa mereka harus berus gigi dan melakukannya sebagai kebiasaan wajib setiap hari. Bila saja sekali kita tidak berus gigi maka gigi kita akan dipenuhi dengan kuman yang memakan sisa makanan yang masih melekat di gigi kita.

Tahukah anda bahawa kebiasaan berus gigi kita selama ini salah? Maksudnya adalah cara kita dalam gosok gigi ternyata belum termasuk menggosok gigi yang baik dan benar. Lalu gosok gigi seperti apa yang baik dan benar agar gigi kita tetap sehat?

Cara Menggosok Gigi Yang Baik Dan Benar Agar Gigi Tetap Sihat
Tips Menggosok Gigi yang Baik

Tips Menggosok Gigi yang Baik

Untuk menjawab soalan anda, berikut ini kami sajikan maklumat berkaitan dengan cara menggosok gigi yang baik dan benar agar gigi tetap sehat, yuk simak.

1. Mengurangkan penggunaan ubat gigi dalam jumlah yang berlebihan
Menggunakan pasta gigi dalam jumlah yang berlebihan memang kurang baik dan boleh mengikis email gigi. Gunakan ubat gigi setjukupnja saja agar gigi anda tetap bersih tanpa kehilangan email gigi.

2. Peringatan, gosok gigi anda selama 45 minit selepas mengambil soda
Wow lama sekali ya? Ya, memang benar, apabila kita mengambil soda maka zat yang ada dalam soda boleh membuat gigi kita rapuh dan tidak sihat. Sehingga disyorkan untuk menggosok gigi selama 45 minit selepas kita mengambil minuman bersoda.

3. Menggosok gigi dengan lembut
Teknik ini yang mungkin banyak ditinggalkan orang dalam menggosok gigi. Mereka kadang-kadang terlalu keras dalam gosok gigi sehingga mencederakan gusi disekitar gigi. Tentunya hal ini kurang baik untuk kesihatan gigi dan gusi. Sikatlah gigi secara perlahan, teratur dan lembut. Agar sisa makanan yang berada di bahagian gigi yang tak mudah dilihat boleh ikut dibersihkan. Hal ini juga mengurangkan risiko gigi sensitif.

4. Berus gigi satu per satu
Hmm mungkin bagi anda yang telah biasa melakukan berus gigi dengan cara yang salah mungkin mata keempat ini cukup menyulitkan anda. Namun bila anda ingin gigi anda sihat, lakukan saja. Berus gigi anda satu per satu secara menyeluruh sehingga gigi anda benar-benar bersih dan rongga didalam mulut bebas dari kuman.

5. Menggosok gigi dengan arah menegak
Yang dimaksud pada mata kelima ini adalah dengan arah menegak semasa menggosok gigi, kita boleh membersihkan kekotoran di sela-sela gigi yang susah dibersihkan sehingga terangkat dan gigi kita bebas dari sisa makanan salah satu penyebab gigi sakit.

6. Memberus gigi dengan arah menegak ke kanan dan ke kiri
Selepas memberus gigi anda dengan arah menegak di beberapa bahagian gigi, maka sekarang gosok lah gigi anda dengan arah menegak ke kanan dan ke kiri. Sehingga semua bahagian gigi di sebelah kanan dan kiri mampu dibersihkan dengan baik. Berus gigi anda satu per satu sesuai dengan petunjuk diatas agar gigi anda tetap bersih dan putih sehingga tidak mudah terkena sakit gigi.

7. Menyikat bahagian dalam gigi
Tabiat ini juga sering ditinggalkan oleh kita yang jarang memberus gigi bahagian dalam. Akibatnya gigi bahagian dalam sering berlubang dan sakit. Dengan memberus gigi pada bahagian dalam secara merata maka semua sisa makanan terangkat dan gigi menjadi bersih.

8. Menyikat lidah serta langit-langit mulut
Apakah anda sudah melakukan kebiasaan pada mata ke 8 ini? Walaupun tidak gosok gigi, kita juga perlu menggosok lidah dan langit-langit mulut sehingga mulut kita tetap bersih dan bebas daripada kuman yang terkadang menyebabkan bau mulu tidak sedap.

9. Penyegar mulut
Selepas memberus gigi, lidah dan langit-langit mulut secara keseluruhan, anda boleh menggunakan penyegar mulut sebagai cecair yang boleh membersihkan mulut daripada kuman ataupun bakteria yang masih tersisa. Hal ini baik dilakukan untuk mengelakkan bau mulut tidak sedap dan sisa makanan yang masih mengendap.

10. Pilih berus yang lembut
Dalam tips terakhir ini anda dibenarkan untuk menggunakan berus gigi yang lembut dan gagang yang lentur sehingga dapat memudahkan anda dalam menjangkau gigi bahagian dalam serta rongga-rongga dalam mulut. Dengan menggunakan berus gigi yang lembut gigi anda tidak akan mudah terluka bila anda sedang menggosok gigi. Kemudian gantilah berus gigi anda secara teratur 3 bulan sekali.

Demikian adalah 10 cara untuk menggosok gigi dengan baik dan benar sehingga gigi, gusi dan mulut kita sihat bebas dari kuman, bau tidak sedap dan yang paling penting gigi bersih, putih dan bebas dari sakit gigi. Jangan lupa untuk menggunakan pasta gigi yang sesuai denagan kesukaan anda ataupun yang sesuai dengan gigi anda. Dengan begitu anda akan selesa dalam gosok gigi setiap hari.

Walaupun kelihatan sangat remeh dan sederhana namun cara menggosok gigi yang baik ini perlu dilaksanakan mulai saat ini, terlebih untuk anak-anak agar mereka terbiasa dengan cara menggosok gigi yang benar, yang boleh membuat gigi mereka lebih sihat daripada sebelumnya.

Nah untuk anda yang dulunya sering menggosok gigi dengan cara yang salah, sekarang anda boleh menukar cara tersebut dengan cara diatas, bukan sahaja sihat tetapi juga membuat gigi anda semakin kuat bebas daripada kerapuhan. Jangan lupa untuk mengambil makanan berkhasiat yang boleh membuat gigi anda tetap sihat dan elakkan makanan yang boleh merosakkan gigi seperti makanan yang mengandungi asid, alkohol sehingga minuman bersoda.

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : Cara Menggosok Gigi Yang Baik Dan Benar Agar Gigi Tetap Sihat